Müşteri kokusuna geliyor

Müşteri kokusuna geliyor
HABERLER CUMAERTESİ
28 Temmuz 2012, Cumartesi

Girdiğiniz bebe giyim mağazasında bebek pudrası, oto galerisinde yeni araba kokusu gelebilir burnunuza. Şaşırmayın, zira bu yeni bir pazarlama taktiği. Ünlü markalar başta olmak üzere birçok firma artık sattığı ürüne uygun kokularla karşılıyor müşterilerini.

Reklamdı, logoydu derken pazarlama uzmanlarının nur topu gibi bir taktiği daha oldu: Kokulu pazarlama! Kokunun satın alma eğilimi üstündeki etkisini keşfeden marka yöneticileri, çoktan kokuyu aldı bile. Özellikle büyük firmalar logo ve amblem hazırlatır gibi ürünlerine özel parfümlerle etkilemeye çalışıyorlar müşterilerini. Kokulu pazarlama nedir? Özellikle hangi iş kolları bu taktiği tercih ediyor? Hangi kokular davranış ve eğilimlerimizi ne yönde etkiliyor? Cevapları CEKK Kimya ve Kozmetik'in ortaklarından Ertan Korkmaz'da.

Ertan Korkmaz kokunun satın alma eğilimi üzerindeki etkisi üzerine yapılmış birçok bilimsel çalışma olduğunu anlatıyor. Amerika'da bir süpermarkette havaya fırından yeni çıkmış ekmek kokusu verildiğinde, unlu mamul reyonundaki satışların üçe katlandığı gözlenmiş örneğin. Kokulu pazarlama felsefesini buradan alıyor; satılan ürüne uygun kokulu bir alan oluşturmak. Kokular müşterileri satın almaya ittiği gibi markanın akılda kalıcılığını da artırıyor.

Peki, firmaya uygun koku nasıl belirleniyor? Önce markanın müşteri kitlesi belirleniyor. Ardından markanın müşteriler için ne çağrıştırdığı ve nasıl kokması gerektiği üzerinde derin bir çalışma yürütüyor. Nihayet firmaya özel 5 farklı koku tasarlanıyor. Bu kokular daha sonra müşteriye gönderiliyor. Kokulu pazarlamanın da uzmanları var tıpkı borsa gibi. Ancak burun eksperi demek daha doğru olur. Ertan Bey burnu 1 buçuk milyon dolara sigortalı dünyaca ünlü koku uzmanı Andor Hun'dan danışmanlık aldıklarını söylüyor.

Mağazalarda patlamış mısır, çimen ve yeni araba kokusu

Firma, aklınıza gelen her şeyin kokusunu tasarlayabiliyor. Girdiğiniz herhangi bir mağazada patlamış mısır, barbekü, hatta çimen, bebek pudrası veya yeni araba kokusuyla karşılaşırsanız sakın şaşırmayın... Boğazına düşkün olan müşterileri çekmek içinse kahve, çikolata, akide şekeri, elmalı turta gibi kokular işe yarar gibi görünüyor. 1.500 metrekareye kadar olan alanı kokulandırabilecek güce sahip Bubble koku makineleri kullanılıyor bunun için. Turkcell, Vitra, Eczacıbaşı, Güral Sapanca ve Rixos otelleri kokulu pazarlama tekniğini kullanan markalardan.

Hangi kokular hangi duyguları artırıyor?

Gül: Sevgi, muhabbet duygusunu yükseltir. Kişiler arasında duygusal çatışmaları ve çalkantıları dinginleştirir.

Sandal ağacı: Özellikle Uzakdoğu'da bilinen ve kullanılan bu koku hayal gücünü artırır.

Limon: Rahatlatıcı bir etkisi vardır. Sinirleri gevşetir, ferahlık verir.

Vanilya: Strese karşı çok etkili, panik atağa iyi geldiği söylenir.

Yasemin: Duyuların artmasına ve kişilerin birbirlerini anlamasına yardımcı olur.

Lavanta: Şifa verici ve temizleyici olarak da kullanılır.

Papatya: İnsanın içini hoş bir sevinçle doldurur. Saf duyguları harekete geçirir.

Portakal: Parlak, neşeli ve yüceltici bir etkisi vardır. Sıcaklık ve mutluluk verir.

Limon otu: Ferahlık duymanızı sağlar. Coşku verici, iyimser, heyecan yaratan bir kokudur.

Kavun: Mekanda genişlik algısı verir.

Zencefil: İştah açıcıdır.

Süleymaniye Camii'ne özel koku

CEKK Kimya'nın koku markası Vavana, Süleymaniye Camii'ne özel bir koku da üretmiş. Firma ortaklarından Ertan Korkmaz, "Osmanlılar zamanında kokulu nargileler, tütsüler, şerbetler vardı. Hatta bazı hastalıklarının tedavilerinde bile güzel kokulardan faydalanılırdı. Dinin en yoğun duygularla yaşandığı, maneviyatın en yüksek olduğu yerlerin başında gelen camilerin de her dönem kendilerine has bir kokusu olmuştur." diyor. İlhamlarını da buradan almışlar zaten. Gerek cami içinde gerekse tarih yolunda uzun bir araştırma süreci başlamış sonra. Nihayet Süleymaniye'nin ihtişamına uygun bir koku yapmayı başarmışlar. Osmanlı'nın vazgeçilmez kokularının başında yer alan gül başta olmak üzere değişik çiçek ve bitkilerin karışımından elde ettikleri bu kokuyu caminin yüzlerce metrekarelik alanına yine özel sistemlerini kurarak yaymışlar.

YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan yorum yazıları veya haberlerin tüm hakları Feza Gazetecilik’e aittir. Kaynak gösterilse dahi hiçbiri özel izin alınmadan kullanılamaz. Bu haber veya yazılar sadece Zaman Gazetesi tarafından sağlanan RSS verileri kullanılarak alıntılanabilir.
Bu haberler de ilginizi çekebilir
Sonraki Haber