Formula pistini yıllığı 10 milyon liraya kiraladı, 365 gün yarışçı ağırlayacak

HABERLER EKONOMİ
11 Ekim 2012, Perşembe

Formula F1 otomobil yarışlarına ev sahipliği de yapan İstanbul’daki yarış pisti ihalesinin galibi, işletme sermayesini İngiltere merkezli bir fondan sağlayacak olan İstanbul MC Yarış Sporları şirketi oldu. 2023’e kadar pistin kullanım hakkını elinde bulunduran İstanbul Ticaret Odası’nda yapılan ihaleyi, yıllık 9,1 milyon lira kira bedeliyle İstanbul MC Yarış Sporları kazandı.

İstanbul Ticaret Odası (İTO), hakim ortağı olduğu, Formula F1 otomobil yarışlarına ev sahipliği yapan yarış pisti İstanbulpark’taki 10 yıllık işletme hakkını elden çıkarıyor. İstanbulpark’ın 2023 yılına kadar olan 10 yıl 9 aylık işletme hakkı kiralama ihalesi dün İTO’da yapıldı. Beş firmanın katıldığı ihaleyi yıllık 9,1 milyon liralık teklifle, 4 ay önce bu ihale için kurulan İstanbul MC Yarış Sporları ve Motorlu Araçlar Sanayi ve Ticaret Ltd. şirketi kazandı. MC şirketi, finansmanı İngiltere merkezli bir fondan sağlayacak ve işletmesini de bu fonla birlikte yapacak. CNR Fuarcılık, Özyazıcı İnşaat, Eylül Tarım Oto Kiralama (İntercity araç kiralama grubu) ve Ayhanlar Hazır Beton şirketlerinin de katıldığı ihalede en iyi ikinci teklifin sahibi, yıllık 9 milyon 10 bin lirayla İntercity Grubu oldu. İhalenin yıllık muhammen bedeli 3 milyon TL iken, açık artırmada fiyat 3 kat arttı.

    MC şirketinin temsilcisi Adem Moğul, ihale bittikten sonra yaptığı açıklamada, İngiltere merkezli yabancı sermayeli bir kuruluş için ihaleye girdiklerini söyledi. Sermaye sahibinin Avrupa ve dünyada motorlu araç yarışlarında büyük bir grup olduğunu ifade eden Moğul, “Pist sahasında geniş çaplı yeni yatırım planları var.” dedi. İhaleyi kazanan MC şirketi 4 ay önce Garanti Bankası eski genel müdür yardımcılarından Mahmut Sinan Akıman ile Merve Naz Onur tarafından kuruldu. İhaleden sonra görüştüğümüz Sinan Akıman, finansmanı İngiltere merkezli bir fondan sağlayacaklarını, ancak pistle ilgili her türlü işletmeyi İstanbul’da kurulmuş Türk şirketi olarak MC’nin yapacağını söyledi. Burada imar durumuna göre butik veya büyük bir otel yapacaklarını belirten Akıman, bankacılık, alışveriş ve yeme içme mekanlarının da bulunacağı ‘yaşayan bir tesis’ meydana getireceklerini, yeni yatırımları olacağını söyledi. MC, pist için yarış organizasyonlarına komple veya bireysel kiralama yapacak. Tesislerde araç yedek parçasının satıldığı ticari üniteler kuracak. Akıman, “Dünyadaki her türlü motor ve otomobil yarışının Türkiye ayağının burada yapılması için çaba harcayacağız.” dedi. 2023 yılına kadar pistin kullanım hakkı İTO’nun hakim ortağı olduğu FİYAŞ’ta (Formula Yatırım AŞ) bulunuyor. Yap-işlet-devret modeli gereği 2023’te pistin kullanım hakkı Vakıflar Genel Müdürlüğü’ne geçecek. Ancak otel yatırımında 10 yıllık süre az olduğu için ihaleyi kazanan şirketin Vakıflar’la ‘süre uzatımı’ görüşmesi yapması bekleniyor.

    Sinan Akıman, sorumuz üzerine dünyadaki her türlü motor ve otomobil yarışını İstanbulpark’a getirmek için çaba harcayacaklarını; ancak F1’in geri dönmesi için hükümet ile görüşerek karar vereceklerini, bu konuda geçmişte yaşananlardan dolayı tek başlarına hareket etmeyeceklerini söyledi. Akıman’ın açıklamasına göre MC, MotoGP gibi resmî yarışların yanısıra hız tutkunları için düzenlenen yarışları da İstanbul’a getirecek. Almanya, İtalya, Dubai’de hız tutkunları için yapılan yarışlarda yer bulunamadığını anlatan Akıman, bunlara katılan zenginleri İstanbul’a çekeceklerini vurguladı. Dubai ve Rusya’daki zenginlerin kurduğu kulüpler otomobil yarışları için bu tür pistleri kullanıyor.

Pist, maliyetini 20 yılda karşılayacak

MC şirketinin teklifi olan yıllık 9,1 milyon lira vergileriyle birlikte 10 milyon liraya tekabül ediyor. Bu bedel, F1’in İngiliz patronu Bernie Ecclestone’un ödediği kiranın yaklaşık iki katı. İTO Başkanı Murat Yalçıntaş’ın verdiği bilgiye göre İstanbulpark 205 milyon lira maliyetle hayata geçirildi. Bugüne kadar son 3 yılda 15 milyon lira gelir elde edildi. Bir yıllık kiraya denk gelen teminatı ve yaklaşık 11 yıllık işletme hakkıyla birlikte MC’den, FİYAŞ’ın kasasına 120 milyon lira daha girecek. Böylece toplam 135 milyon liralık gelir elde edilecek.  Yalçıntaş, “Bu tür yatırımlarda harcamanın geri dönüş süresi 40-45 yıl kabul edilir. Biz ihalede çıkan fiyatla iyi bir geri dönüş süresi yakaladık.” dedi.

    Edinilen bilgiye göre Bernie Ecclesto-ne’un İstanbul’dan çıkmasından sonra İTO, dönemin spor bakanı Faruk Özak’a, sonra da bakan Suat Kılıç’a, Ecclestone’un fiyatına yakın bir bedelle bakanlığın burayı kiralaması için teklif götürdü. Bakanların bedelsiz  devir istemesi üzerine Yalçıntaş bunu kabul etmedi ve ihaleye çıktı. Ve dün yapılan ihaleyi yerli sermayeli Özyazıcı, CNR, İntercity ve Ayhanlar’ın teklifinin düşük kalmasıyla, İngiliz fonla İstanbulpark’ı işletmek üzere ihaleye katılan MC şirketi kazandı. 5 günlük itiraz süresince bir sürpriz olmazsa, 15 gün içinde FİYAŞ 11 yıllık kullanım hakkını MC’ye verecek.

İHALEDE KİM, NE TEKLİF VERDİ?

Şirket                          En iyi teklifi

Özyazıcı İnşaat           5,35 milyon TL

CNR Fuarcılık              6,75 milyon TL

Ayhanlar H. B.             8,6 milyon TL

Eylül T. Oto                 9,01 milyon TL

MC                              9,1 milyon TL

YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan yorum yazıları veya haberlerin tüm hakları Feza Gazetecilik’e aittir. Kaynak gösterilse dahi hiçbiri özel izin alınmadan kullanılamaz. Bu haber veya yazılar sadece Zaman Gazetesi tarafından sağlanan RSS verileri kullanılarak alıntılanabilir.