Hurda uçaklar park yerlerini işgal etti

- HABERLER EKONOMİ İSTANBUL
16 Eylül 2013, Pazartesi

Yoğun hava trafiği nedeniyle park sıkıntısı yaşayan Atatürk Havalimanı, iflas eden havayolu şirketlerinin uçakları ile kaza sonrası tamir edilemeyen yolcu ve eğitim uçaklarının işgaline uğradı.

Kaza nedeniyle hurdaya çıkan tonlarca ağırlıktaki yolcu ve kargo uçaklarının mezarlığı haline gelen havalimanının yöneticileri de, 1993’ten bu yana kaldırılmayı bekleyen çelik kuşların uzaklaştırılması için çaresiz bekleyişini sürdürüyor. Fly Havayolları’nın hurdaya çıkan 3 uçağı bir süre önce ihale yoluyla satıldı. Ancak bu uçaklar da, henüz havalimanından alınmadı. DHMİ yetkilileri, gerek satılan uçakların gerekse havalimanında bekletilen diğer uçakların alınması için yeni sahiplerine talepte bulundu.

Türk Hava Yolları (THY) ile özel havayollarının son yıllarda filolarını güçlendirmesi sonucu artan uçak sayısı, Atatürk Havalimanı’nda sıkışıklığın yaşanmasına neden oluyor. Batan havayolu şirketlerinin hacizli uçakları ise yoğunluğun daha da büyümesinde ve içinden çıkılamaz sorun haline gelmesinde en büyük etkenler arasında gösteriliyor. Havalimanındaki uçak park sıkıntısının çözümü konusunda bugüne kadar Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdürlüğü ile havalimanı işletmecisi TAV Havalimanları sayısız girişimde bulundu. Ancak halen devam eden davaların sonuçlanmaması yüzünden park yeri sorunu çözülemediği gibi hurda uçaklar yüzünden görüntü kirliliği de yaşanmaya başladı.

Atatürk Havalimanı’nda, ‘hacizli veya uçuş özelliğini yitirmiş’ nedenlerden park yerini işgal eden 20’nin üzerinde uçak bulunuyor. Ayrıca kaza yapan 15’e yakın özel veya eğitim uçağı da, Genel Havacılık Terminali’nin bulunduğu Batı 4 Apronu’nda bekliyor. DHMİ, hurdaya çıkan uçakların havalimanından uzaklaştırılması amacıyla şirketleri sürekli uyarıyor. Ancak, bu uyarılar özellikle devam eden davalar yüzünden sonuçsuz kalıyor. TBMM gündemine de taşınan hurda uçakların parçalanıp havalimanı dışına çıkarılmasında çoğu zaman gümrük mevzuatı engeli ile karşılaşılıyor. Parçalanan uçağın, bürokrasi yüzünden havalimanı dışına çıkarılması da uzun zaman alıyor. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’ndan, öncelikle uçamayacak durumda bulunan uçakların işleticileri tarafından parçalanarak bulundukları yerlerden kaldırılması için şirketlere talimat gönderilmesini talep eden kurum, verilecek sürede kaldırılmayan veya işleticisine ulaşılamayan uçakların, DHMİ tarafından kaldırılması veya icra yoluyla satışlarının yapılması yönünde karar alınmasını bekliyor.

Seferden çekilen hacizli uçaklar, uzun yıllar havalimanının bir köşesinde bekletildiğinden tamamen hurdaya çıkıyor. Motor, iniş takımı ve kanattaki hareketli parçalar bakımı yapıldıktan sonra yüksek fiyata satılıyor. Kullanılacak parça ve kabloların hurdaya çıkan uçaktan sökülmesinin ardından kesilme işlemi gerçekleştiriliyor. Plazma adı verilen özel aletle gövde ve kanatlar kesilerek uçaktaki alüminyum ortaya çıkarılıyor. Hurdacılar tarafından alınarak eritilen alüminyum daha sonra ağırlıklı olarak kapı ve çerçevelerin yapımında kullanılıyor.

YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan yorum yazıları veya haberlerin tüm hakları Feza Gazetecilik’e aittir. Kaynak gösterilse dahi hiçbiri özel izin alınmadan kullanılamaz. Bu haber veya yazılar sadece Zaman Gazetesi tarafından sağlanan RSS verileri kullanılarak alıntılanabilir.