Mitsubishi i MiEV, Türkiye'de

HABERLER EKONOMİ
15 Şubat 2010, Pazartesi  13:41

Mitsubishi Motors tarafından geliştirilerek ''satışa sunulan ilk elektrikli otomobil'' olma özelliği taşıyan Mitsubishi i MiEV, ''2010 Türkiye'de Japon Yılı'' kapsamında Türkiye'ye getirilerek, Temsa Global tarafından tanıtıldı.

Temsa Global Genel Müdürü Yusuf Soner, i MiEV'in Türkiye'deki tanıtım toplantısında yaptığı konuşmada, hedeflerinin, ''çevreye saygı'' doğrultusunda toplumda çevre konusunda bilinç yaratmak ve doğayla uyum içerisinde sürdürülebilir yaşam kalitesini artırmak olduğunu söyledi.

Gelecek nesillere temiz bir çevre ve yaşanılabilir bir dünya bırakmak sorumluluğuyla hareket etmek gerektiğine işaret eden Soner, çevresel, sosyal ve ekonomik sürdürülebilirliğin bütün olduğunu dile getirdi.

Soner, i Miev'in ''sıfır'' emisyonlu olduğunu, elektrik bataryaları şarj edildikten sonra aracın sıfır emisyon salgıladığını bildirdi.

Tipik benzinli bir B sınıfı otomobilin yıllık karbondioksit salınımı 1,4 ton iken, i MiEV'in yıllık karbondioksit salınımının 0,4 ton (yalnızca elektrik üretiminde) olduğunu kaydeden Soner, bir adet B sınıfı otomobil yerine bir adet i MiEV satıldığında, 1 ton karbondioksit az salındığını anlattı.

Soner, Türkiye'de 1 yılda satılan B sınıf araçların 50 bin adet olduğu varsayılırsa, bunların tamamının i MiEV olmasının, karbondioksit salınımının 50 bin ton azalması anlamında geleceğini belirtti.

Türkiye'nin bütün araç parkı elektrikli araçlar haline gelse ''en kötü ihtimal'', 14 milyon ton daha az salınım olacağına dikkati çeken Soner, ''Türkiye'nin karbondioksit salınımını, hepsini değiştirmek kaydıyla, sadece elektrikli araçla yüzde 5 düşürmek mümkün'' dedi.

Soner, pillerin fiyatlarında radikal düşüşler beklediklerini ifade ederek, aracın yıllık şarj maliyetinin 250 lira olduğunun altını çizdi.

-''3-4 YIL İÇİNDE VERGİLER HARİÇ MALİYET 35 BİN LİRA OLABİLİR''-

Elektrikli otomobillerin yayılması için ağ etkilenmesine ihtiyaç duyulduğuna işaret eden Soner, şu değerlendirmelerde bulundu:

''Bu ürünün yaklaşık 3-4 yıl içinde vergiler hariç maliyetinin 35-40 bin lira olmasını, önümüzdeki 10 yıl içinde bataryaların bugünkü şarj kapasitelerinin birkaç katına çıkmasını ve yine önümüzdeki 10 yıl içinde batarya maliyetlerinin bugünkünün 6'da birine inmesini bekliyoruz. Şu anda batarya maliyeti 20 bin avro civarında.''

Soner, Türkiye'nin üzerindeki karbondioksit salınım baskısı arttıkça bu konunun, Türkiye'nin çözümlerinden biri olacağına ve bunun yanı sıra müşteri tercihlerini harekete geçirmek gerektiğine değindi.

Soruları da yanıtlayan Soner, satış sonrasını da göz önünde bulundurarak ''araçtan 200 adet satılabileceğini hissettikleri anda'' Türkiye pazarına girebileceklerini belirterek, Türk-Japon yılı etkinlikleri kapsamında aracın ön planda tutulacağını söyledi.

Yusuf Soner, elektrikli araçlar konusunda ''kırılma noktası''nın nerede olacağını bilemediklerini vurgulayarak, ''200 adetlik filoyu gördüğü anda Mitsubishi pazara girer'' dedi. Soner, şu anda özgün elektrikli otomobil üretim projesi düşünceleri olmadığını da bildirdi.

Aracın normal ev prizlerinden şarj edilebildiği bilgisini veren Soner, tam şarj durumunda aracın 160 kilometre gidebildiğini anlattı.

-i MiEV-

Japonya'da Temmuz 2009'da satışa sunulan, ''sıfır'' karbondioksit salınım oranına sahip, ''satışa çıkan ilk elektrikli otomobil'' olma özelliği taşıyan i MiEV, şu an 1.400 adetlik satış rakamına ulaştı.

Şarj edilebilir bataryaları sayesinde, yüzde 100 elektrikle çalışması nedeniyle sıfır karbondioksit salınımına sahip i MiEV, dünyada kullanımda olan ''en çevreci'' araç olarak gösteriliyor.

i MiEV, 130 kilometre hıza ulaşırken, tek bir şarjla (radyo, klima çalışmadan insan sayısına bağlı olarak değişmekle beraber) 160 kilometrelik yol alabiliyor.

Araç, 220 volt şebeke cereyanı ile topraklı prizden ortalama 7 saatte tam veya 330 volt ile ''quick charger'' (hızlı şarj) istasyonlarından yarım saatte yüzde 80 şarj edilebiliyor.

Yılda 10 bin kilometre ortalama yol kat ettiği düşünüldüğünde i MiEV'in yıllık elektrik ihtiyacı 250 lira iken, bataryaların ömrünün 10 yıl ve 150 bin kilometre olması nedeniyle i MiEV satış sonrasında hiçbir ek yük getirmiyor.

Anahtar Kelime: 83
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan yorum yazıları veya haberlerin tüm hakları Feza Gazetecilik’e aittir. Kaynak gösterilse dahi hiçbiri özel izin alınmadan kullanılamaz. Bu haber veya yazılar sadece Zaman Gazetesi tarafından sağlanan RSS verileri kullanılarak alıntılanabilir.