Sınırsız ithalle tersanelere darbe!

HABERLER EKONOMİ
13 Temmuz 1995, Perşembe

Gemi İnşa Sanayicileri Birliği Genel Sekreteri Yüksel Önel, 5 yıllık kalkınma planlarında gemi inşa sektörünün geliştirilmesiyle ilgili önlemler bulunmasına karşılık, bu planlardan büyük ölçüde sapmalar olduğuna dikkat çekti.

Önel, gemi ithalinin serbest bırakılmasıyla birlikte tersanelerin darbe yediğini belirterek, “Başta Amerika olmak üzere, birçok Avrupa ve Uzak Doğu ülkesi gemi inşa sanayiine dolaylı ve örtülü olarak destek sağlamaktayken ülkemizde politik sebeplerden ötürü destek sağlanmıyor’’ dedi.

Yüksel Önel, ABD’de ticaret gemilerinin yapılması için Güney Kore, Polonya ve Japonya’daki gibi destek istendiğine ve bu gemilerin yapımının desteklenmesi için kanun çıkartıldığına işaret ederek, önceki yıllarda alınmış bulunan Ekonomik İşler Yüksek Koordinasyon Kurul kararları ile Devlet Planlama Teşkilatı İhtisas Komisyonu tarafından yapılmış ve bir kısmı da beş yıllık planlara yansımış bulunan tedbirlerin uygulanmasını istedi. Önel, armatörlerin 2. el gemileri elden çıkarması gerektiğini söyleyerek, “ABD’de 15 yaşın üzerindeki gemileri limanlara sokmuyorlar. Ayrıca, akaryakıt tankları 15 yaşın altında olsa bile çift cidarlı (saç) olması gerekiyor. Yoksa limanlara bu gemiler alınmıyor’’ şeklinde konuştu. Genel Sekreter Yüksel Önel, yaşlı gemilerin seyir emniyetinin olmadığını, bu tür gemilerin daha çok Ortadoğu, Suudi Arabistan ve Karadeniz ülkelerine sefer yaptığına dikkat çekti. Önel daha sonra sözlerini şöyle sürdürdü:

“Türkiye gemi inşaa sektörünün gelişmesi için ‘Japon kredisi’nden tersanler de yararlanmalıdır. Gemi inşacı artık değer üretiyor ve büyük ölçüde istihdamı sağlıyor. Armatör ise artık değer üretmiyor; ticaret yapıyor, gemi alıp–satıyor. Armatörün istihdamı sağlaması tersanelere göre devede kulak sayılır.’’

Yaşlı gemilerin verimlerinin çok düşük olduğunu vurgulayan Öner, sigortadan para almak için yaşı ilerlemiş gemilerin batırılmasının da sözkonusu olabileceğini belirterek sözlerini şöyle tamamladı:

“Yunanlılar’ın çok gemileri var ama olayı da çok. Gemileri batırır sigortadan para alırlar ve devamlı mahkemelerdedirler. Tuzla’daki tersaneler çoğunlukla yeni gemi inşa ediyor, fakat bir kısmı gemi onarımı ve yat inşasıyla uğraşıyor. Armatörlerin eski gemi almasından dolayı sevinenler de gemi tamiri yapan tersanelerdir.’’

YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan yorum yazıları veya haberlerin tüm hakları Feza Gazetecilik’e aittir. Kaynak gösterilse dahi hiçbiri özel izin alınmadan kullanılamaz. Bu haber veya yazılar sadece Zaman Gazetesi tarafından sağlanan RSS verileri kullanılarak alıntılanabilir.
Bu haberler de ilginizi çekebilir