Türkiye, jet için yeni fiyat istedi karar eylülde

HABERLER EKONOMİ
21 Temmuz 2006, Cuma

Hava kuvvetlerini yeni nesil uçaklarla değiştirerek daha da güçlendirmek isteyen Türkiye, hava hakimiyetinde dünyanın en gelişmiş sistemlerine sahip Eurofighter için yeni bir fiyat talebinde bulundu.

Savunma Bakanlığı'nın Ekim 2005'teki ilk Bilgi Talebi'nde yer alan uçak sayısını artırarak geçen haziranda teklifini yenilemesi üzerine Eurofighter’ların üreticisi Aeronautica, daha uygun bir cevap verme hazırlıklara başladı. Firma, fiyatın yanısıra ortaklık, teknoloji transferi ve endüstriyel katılım payı gibi unsurlar içeren cevabını eylülde verecek. Uzmanlar, teknoloji transferini kabul etmeyen Amerikan Boeing ve Lockheed Martin’s'in rakibi Eurofighter'a Türkiye'nin yeni bir bilgi talebinde bulunmasının önemli bir gelişme olarak değerlendiriyor. İki tarafın anlaşması halinde Türkiye, montajını yürüttüğü F-16'lara alternatif teşkil edecek Eurofighter'ların üretim üslerinden biri haline gelecek ve İtalya, İngiltere, İspanya ve Almanya'nın ortak olduğu Avrupa'nın en büyük silah şirketlerinden Aeronautica'nın da tam ortaklarından biri olacak. Firmanın İcra Kurulu Direktörü Giovanni Bertolone, anlaşmanın sağlanması halinde Türkiye'nin Eurofighter'ın bütün Kaynak Kodları'na tam erişiminin olacağına da dikkat çekiyor. Türkiye, 'Sistem Tasarım Sorumluluğu' adı altında, diğer bütün ortaklar gibi, uçağın tasarım ve üretimi aşamasında kendi ihtiyaçlarına göre değişiklikler de yapabilecek. Bertolone “Uçağın üretiminin ardından, Türkiye talep ettiği uçaklarda kendi özel ihtiyaçlarına cevap verecek farklı fonksiyon ve teknolojilerin tasarlanması ve üretilmesinde etkin rol oynayacak. Yani tasarım sorumluluğu, sadece uçağın üretilmesini değil, operasyonel ömrünü de kapsıyor.” diyor.

İngiltere'nin Başkenti Londra'da düzenlenen ve dünyanın en büyük havacılık organizasyonlarından biri olan Farnborough fuarında Türk gazetecilerle bir araya gelen Bertolone, Eurofighter projesinin sadece endüstriyel bir işbirliği olmadığına dikkat çekerek, “İşbirliğinin üç önemli yönü var: Siyasî, askerî ve endüstriyel. Türkiye'yi her üç alanda da işbirliğine en uygun ülke olarak görüyoruz ve teklifimizi de bu doğrultuda yapıyoruz.” ifadelerini kullandı. Bertolone'nin sözleri, dünyanın en çok satan değişken rollü yeni nesil savaş uçağı Eurofighter'la Türkiye'nin sadece teknoloji transferiyle kalmayacağı, aynı zamanda kendi savaş uçağını, kendi başına ve bağımsız olarak uçurabileceği anlamına geliyor. “En başından beri, Türkiye'deki kampanyamız İtalya ve İngiltere modelleri üzerine kurulu olduğunu hatırlatmak isterim.” diyen Bertolone, şunları söylüyor: “Bence Türkiye, hem güçlü ve sürekli büyüyen ekonomisi hem de hava kuvvetlerinin üst düzeydeki gücü sebebiyle bölgesindeki tüm ülkelerin çok çok ötesindedir ve ancak İngiltere ve İtalya gibi ülkelerle karşılaştırılabilir, aynı klasmana sokulabilir.” Bertolone, ABD'nin F-35 diye de bilinen Ortak Taarruz Uçağı (JSF) ile birlikte hava hakimiyeti amaçlı F22'yi de kullanacağına dikkat çekerek, Türkiye için de en uygun çözümün iki farklı sistemi aynı anda kullanmak olduğunu belirtiyor. Lockheed Martins şirketince üretilen havadan yere taarruz uçağı olan JSF'ler Savunma Bakanlığı'nın modernizasyon projesinde önemli bir yer tutuyor. Uzmanların tahminlerine göre Türkiye JSF'leri bugün sipariş etse bile, 2014'ten önce uçuramayacak. Eurofighter'lar ise en geç 3 yıl içinde tam olarak operasyona hazır hale gelecek.

Eurofighter Türkiye kampanya sorumlusu Constantino Panvini Rosati de, Türkiye’nin, hava kuvvetlerini yenileme ve güçlendirme hamlesinde hem havadan havaya hem de havadan karaya hakimiyet sağlayacak sistemleri birlikte değerlendirmesi gerektiğini söyledi. Rosati, “Eurofighter + JSF yaklaşımını şu sıralarda Lockheed Martin ile konuşmaktayız. Kuvvetle hissediyorum ki, adım adım, gelecekte hava kuvvetlerinin kabiliyetlerini en uygun seviyede karşılayacak bir çözüme doğru ilerliyoruz.” dedi.

Avrupa, ‘Typhoon’la ABD’nin önüne geçti

Çift motorlu ve yüksek manevra yeteneğine sahip Eurofighter Typhoon, kısa pistlerden rahatlıkla havalanabilecek ve buralara rahatlıkla inebilecek bir şekilde tasarlandı. Uzmanlar gelişmiş çok modlu bir radara, elektronik karşılık verme aygıtlarına sahip olan uçağın aveonics sistemi sayesinde Avrupa'nın ilk kez Amerika'yı bir havacılık teknolojisinde geride bıraktığını söylüyor. Türkiye’nin, hava sahasını kontrol edebilmek için 120 Eurofighter’a ihtiyacı var.

YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan yorum yazıları veya haberlerin tüm hakları Feza Gazetecilik’e aittir. Kaynak gösterilse dahi hiçbiri özel izin alınmadan kullanılamaz. Bu haber veya yazılar sadece Zaman Gazetesi tarafından sağlanan RSS verileri kullanılarak alıntılanabilir.
Sonraki Haber