Yavuz Sultan Selim Köprüsü 2 yılda bitecek

- HABERLER EKONOMİ İSTANBUL
30 Mayıs 2013, Perşembe

İstanbul, fethin 560. yılında tarihî bir gün yaşadı. 3. Boğaz Köprüsü ve Kuzey Marmara Otoyolu’nun temeli, Cumhurbaşkanı Abdullah Gül ve eşi Hayrünnisa Gül, Meclis Başkanı Cemil Çiçek, Başbakan Tayyip Erdoğan ve eşi Emine Erdoğan’ın katıldığı törenle atıldı.

Gül, 3. köprünün isminin Yavuz Sultan Selim olacağını açıkladı. Projeyi üstlenen IC İçtaş, Astaldi ve Hyundai yetkilileriyle pazarlık yapan Erdoğan, açılış tarihini 29 Mayıs 2015’e çekti. Garipçe- Poyrazköy arasında yapılacak 3. köprünün Garipçe’deki şantiyesinde düzenlenen törende konuşan Erdoğan, mega şehirde araç sayısının 3 milyona yaklaştığını, iki köprüden günde 250 bin araç geçmesi gerekirken 600 bini bulduğunu söyledi. Kuyrukların 3 milyar liralık iş gücü ve akaryakıt kaybına sebep olduğunu ifade etti, “Artık İstanbul’un içinde ağır vasıtalar görmeyeceğiz.” dedi. Güzergâhı belirlerken orman ve göletleri koruduklarını vurguladı. 3. köprü, 59 m genişliği, 1.408 m ana açıklığı ile dünyanın en uzun ve en geniş asma köprüsü olacak. 8 şeritli karayolu ve 2 şeritli tren yolunun geçeceği yeni köprünün maliyeti 4,5 milyar lirayı bulacak.

İNFOGRAFİĞİN BÜYÜK HALİ İÇİN TIKLAYINIZ

Üçüncü Boğaz Köprüsü ve Kuzey Marmara Otoyolu’nun temeli dün atıldı. Törende 3. köprünün ismini Cumhurbaşkanı Abdullah Gül, Yavuz Sultan Selim Köprüsü olarak açıkladı. Başbakan Erdoğan tören konuşmasında firmalarla sözlü pazarlık yaparak köprünün açılış tarihini 29 Mayıs 2015’e çekti. 3. Boğaz köprüsü ile Kuzey Marmara Otoyolu’nun temeli İstanbul’un 560. Fetih yıldönümünde atıldı. Tören, köprünün ayağının yer alacağı Sarıyer Garipçe Köyü’nde gerçekleştirildi. Köprünün temeli atılmadan önce İstanbul Müftüsü Rahmi Yaran’la birlikte devletin zirvesi hep birlikte dua etti. Ardından butona basılarak köprünün Avrupa yakasındaki ayaklarının harcı konuldu.

İşte köprünün son animasyonu

    Törende konuşan Cumhurbaşkanı Abdullah Gül, bir sürpriz yaparak konuşmasında 3. Köprü’nün ismini açıkladı. Gül şunları kaydetti: “Bugün ileride önemli bir tarih olarak kayıtlara geçecektir. Birinci köprü birinci Cumhurbaşkanı Mustafa Kemal Atatürk’ün ismini taşıyor. İkinci Köprü İstanbul’u bize armağan eden Fatih’in ismini taşıyor. Eminim ki bu 3. köprünün isminin ne olacağını buradaki herkes merak ediyor. Arkadaşlarımız, hükümetimiz hep birlikte düşünüldü, konuşuldu netice şu karara varıldı. Üçüncü köprünün ismi Yavuz Sultan Selim Köprüsü oldu.”

    Başbakan Tayyip Erdoğan da, Fatih’in bundan 560 yıl önce İstanbul’u fethederek tarihin akışını değiştirdiğini hatırlattığı konuşmasında şunları söyledi: “Bu proje tamamıyla bütünlendiğinde İstanbul’un üzerinden önemli bir yük kalkacak. Bu  proje İstanbul’un güzelliğine güzellik katacak. Zenginlik katacak. Asya’dan Avrupa’ya geçişi sağlayan 9 bin 500 kilometre uzunluğundaki 8 uluslararası ulaşım koridorunun tamamı İstanbul’dan geçiyor. Şu anda İstanbul’da araç sayısı 3 milyona yaklaşıyor. Şehir içi ulaşımın yüzde 87’si karayoluyla sağlanıyor. Asya ile Avrupa arasındaki karayolu taşımacılığının yükünü çeken her iki köprüden normal şartlar altında günde 250 bin otomobil geçmesi gerekiyor. Ancak gerçekleşen rakam bunun çok üzerinde. Şu anda bu köprülerden geçen araç sayısı 600 bini buluyor. Köprüler 2,5 kat kapasiteyle çalışıyor. Çevre yolları üzerinde oluşan araç kuyrukları yüzünden Boğaz’ı geçme süresi bir saati buluyor. Zaman kaybı oluyor, maliyet artıyor, yolculuklar adeta çileye dönüşüyor. Köprülerin zorunlu bakım çalışmalarında yaşanan araç kuyrukları 3 milyar lira değerinde iş gücü ve akaryakıt kaybına neden oluyor. Artık bu köprüyle birlikte İstanbulumuzun içerisinde ağır vasıtalar görmeyeceğiz. Ağır vasıtalara cevap burası olacak.”

    Erdoğan projenin güzergahını Belgrad ve Fatih ormanları ile Polonezköy Milli Parkı gibi orman alanlarını koruyacak şekilde belirlediklerini, güzergahı özellikle İstanbul’a su sağlayan bu göletlerin havza sınırları dışından geçirdiklerini kaydetti. Erdoğan, Kanal İstanbul projesiyle ilgili olarak da, “Karadeniz’i Marmara’ya bağlamak suretiyle bu kanalı inşa edeceğiz. Yap işlet devret modeliyle yapacağız. Burada amaç nüfusu İstanbul’a çekmek değil İstanbul içindeki yerleşik nüfusu buralara çekmenin planlarını yapıyoruz.” dedi.

    Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım da üçüncü köprüyle ilgili olarak şu bilgiyi verdi: “Bu köprü 14 milyon İstanbulluyu ve günlük 24 milyon yolculuğu eziyetten keyfe dönüştürecek. 2 köprünün kapasitesi 250 bin olmasına rağmen 2,5 katı yükle çalışması trafik sıkışıklığını ve iş kaybını beraberinde getirmekte. FSM’nin üzerinde kilometrelerce TIR trafiği sona erecek. Köprülerdeki kamyon çilesi bu köprüyle sona erecek. Üzerinden demiryolu geçen dünyanın en uzun köprüsü ve 59 metre genişliğiyle dünyanın en geniş köprüsünü İstanbul’a kazandırıyoruz. Kuleleri 322 metre olacak.”

    Köprüyü inşa edecek konsorsiyumda yer alan şirketlerden IC Holding Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Çeçen de şunları kaydetti: “Köprünün inşaatını 30 ayda bitirip 10 yıl 2 ay işletmesini yaptıktan sonra devletimize devredeceğiz. Beni bugüne kadar en çok iki proje heyecanlandırdı. Bunlardan biri memleketim olan Ağrı’ya 9 bin öğrencinin okuduğu üniversite, diğeri de 3. Boğaz Köprüsü ve Kuzey Marmara Otoyolu.”

3. BOĞAZ KÖPRÜSÜ VE KUZEY MARMARA OTOYOLU KÜNYESİ

İşletme sahibi: IC İçtaş–Astaldi Konsorsiyumu

İşe başlama tarihi: 2013

Hedeflenen iş bitiş tarihi: Mayıs 2015

Yapım dahil işletme süresi: 10 yıl 2 ay 20 gün

Yatırım maliyeti: 4,5 milyar TL

Köprü ve bağlantı yolları: 115 km

Viyadük: 36

Tünel: 4

Altgeçit: 45

Üstgeçit: 65

Hidrolik köprü: 9

3. Boğaz Köprüsü’nde

Beton: 228 bin metreküp

İnşaat çeliği: 50 bin ton

Çelik tabliye: 57 bin ton

Kablolar: 28 bin ton kullanılacak.

Bağlantı yollarında

Kazı: 44 milyon metreküp

Dolgu: 35 milyon metreküp

Beton: 2 milyon metreküp

İnşaat çeliği: 250 bin ton kullanılacak.

Raylı sistemli en uzun köprü

IC İçtaş–Astaldi Konsorsiyumu tarafından yapılacak Kuzey Marmara Otoyolu Projesi kapsamında yer alan İstanbul Boğazı üzerinde yapılacak 3. köprünün inşaatı, taşımacılığın ve ticaretin geleceği olarak görülüyor. 1973 yılında faaliyete geçen Boğaziçi Köprüsü ve 1988 yılında tamamlanan Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nden sonra İstanbul Boğazı’na yapılacak üçüncü köprü. Köprünün inşaatında Türk mühendislerden oluşan bir ekip yer alacak.Üzerinden 8 şeritli karayolu ve 2 şeritli tren yolu aynı seviyede geçecek. 59 metrelik genişliği ile dünyanın en geniş, 1.408 metrelik ana açıklığı ile üzerinde raylı sistem olan dünyanın en uzun asma köprüsü olacak. Köprünün bir başka ilki ise 320 metreyi aşan yüksekliği ile dünyanın en yüksek kuleye sahip asma köprüsü olması. 4,5 milyar TL yatırım bedeline sahip projenin yapım dahil işletmesi, 10 yıl 2 ay 20 günlük süre ile IC İçtaş–Astaldi Konsorsiyumu tarafından yapılacak ve bu süre sonunda Ulaştırma Bakanlığı’na devredilecek. Kuzey Marmara Otoyolu Projesi kapsamında İstanbul Boğazı üzerinde yapılacak 3. köprünün konsept tasarımı Fransız Michel Virlogeux ile İsviçreli T-Engineering firması tarafından ortak olarak yapıldı.

O mektupta bunlar yazıyor

“Bugün 29 Mayıs 2013...

Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanı Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanı ve Türkiye Cumhuriyeti Başbakanı olarak Fatih Sultan Mehmet Han tarafından fethinin 560. yıldönümünde İstanbulumuz için son derece önemli bir eserin temelini atıyor olmanın iftiharını hep birlikte yaşıyoruz. Bu şehrin fatihi Sultan Mehmet Han: ‘Hüner bir şehir bünyad itmekdür. Reaya kalbin abad itmekdür’ diyerek şehirlerin ancak halkın kalbini abad etmek suretiyle mamur olacağı ilkesini bizlere tavsiye etmiş ve bu ilkeyi miras bırakmıştı.

    Asya ile Avrupe kıtalarını Anadolu ile Trakya’yı en önemlisi de medeniyetleri, kültürleri, insanlık birikimini buluşturacak 3. Boğaz Köprüsü’nün İstanbulumuz için, Türkiyemiz için tüm dünya için hayırlara vesile olmasını Allah’tan diliyoruz. İstanbul Boğazı üzerindeki bu 3. gerdanlığın salimen ve bir an önce tamamlanıp milletimize ve insanlığa hizmet eder hale gelmesini samimiyetle arzuluyoruz. Allah’tan bu köprüyü milletimize ve insanlığa hayırlı bir eser olarak muhafaza etmesini, üzerinden geçen yolcuları sağ ve salimen menzillerine eriştirmesini; köprüyü muhabbetin kucaklaşmanın buluşmanın ve kavuşmanın bir aracı kılmasını niyaz ediyoruz. Kıtaları ve medeniyetleri olduğu kadar geçmişi de geleceğe bağlayacak, Türkiye’yi önce 2023 ardından 2053 ve 2071 hedeflerine ulaştıracak bu köprünün yapımında emeği geçenlerin bu hayırlı eser vesilesiyle iki cihanda dualara mazhar olmalarını temenni ediyoruz. Bugün İstanbulumuzun fethinin 560. yıldönümünde bize dünyanın en güzel şehrini miras bıraktığı için Fatih Sultan Mehmet Han ve O’nun şanlı ordusunun neferlerini hürmetle yad ediyoruz. Hayırlı Olsun!

YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan yorum yazıları veya haberlerin tüm hakları Feza Gazetecilik’e aittir. Kaynak gösterilse dahi hiçbiri özel izin alınmadan kullanılamaz. Bu haber veya yazılar sadece Zaman Gazetesi tarafından sağlanan RSS verileri kullanılarak alıntılanabilir.
Bu haberler de ilginizi çekebilir