Ankara'daki banliyö seferleri ne zaman başlayacak?

HABERLER GÜNDEM
18 Eylül 2011, Pazar  09:30

Başkent Ankara'da binlerce öğrenci yarın "ders başı" yapmaya hazırlanırken, şehiriçi ulaşımında büyük bir paya sahip bulunan Banliyö trenleri kimsenin bilmediği bir süre daha sefer yapamayacak.

Başkentray hızlı tren alt yapı çalışmaları ve Ankara Büyükşehir Belediye Başkanlığı tarafından demiryolu güzergahında yapılan alt ve üst geçit inşaatları nedeniyle Banliyö trenleri 50 gündür çalışmıyor.

TCDD Genel Müdürlüğü tarafından 1 Ağustos tarihinden itibaren ikinci bir emre kadar ara verilen banliyö trenlerinin he zaman yeniden çalışmaya başlayacağı ise belirsizliğini koruyor.

ANKA'nın edindiği bilgiye göre, Sincan-Ankara Gar- Kayaş arasında çalışan ve günde ortalama 150 bin kişinin taşındığı Banliyö trenlerinin seferlerine ara vermesi özellikle Sincan ve Etimesgut ve Mamak merkez ilçelerinde yaşayan yaklaşık 1.5 milyon başkent Ankaralıyı olumsuz etkilerken, yarından itibaren de bu olumsuz etkilenmeden binlerce orta öğretim öğrencisi de nasibini alacak.

Sincan-Kayaş arasında sefer yapan ve her gün binlerce kişinin taşındığı Banliyö trenlerinin en az üç ay sefer yapmaması sonucu, her gün en az 100 bin yolcu kapasiteli Belediye otobüsü, özel halk otobüsü ve dolmuşa ihtiyaç bulunuyor. Oysa Ankara Büyükşehir Belediye Başkanlığı'nın Sincan-Bakanlık ve Sincan-Sıhhiye arasında seferi koyabildiği ek belediye otobüslerinin sayısı sınırlı ve genellikle 1994 model körüklü eski otobüslerden oluşuyor.

-"SİNCAN DERTLİ BANLİYÖ TRENİ YOKSA SİNCANLI DA YOK"-

Sincan'da oturanlar Banliyö trenlerinin çalışmamasından en fazla etkilenirken, ANKA'ya konuşan CHP Sincan İlçe Başkanı Ömer Yılmaz, "Sincanlı dertli. Banliyö treni yoksa Sincan da yok. Alıp götürsünler bizleri buralardan o zaman" derken, TCDD Genel Müdürü Süleyman Kahraman ise, "Seferlerin ara verilmesinden etkilenenlerden sabır diliyoruz. Başkentray bittiğinde muhteşem bir hizmet aracı ortaya çıkacak" değerlendirmesinde bulundu.

-PLANLANAN SÜREDE BİTEBİLECEK Mİ?-

Yapımı en az 90 gün olarak planlanan daha sonra 150 işgünü gibi bir takvimin dillendirildiği Başkentray projesi kapsamındaki Sincan-Ankara arasındaki yeni bir konvansiyonel hat inşa etme çalışmaların da yer aldığı projenin bu süre içinde tamamlanıp tamamlanmayacağı da şimdiden tartışılmaya başlandı.

Projenin tamamlanmasında en az iki aylık bir gecikme süresi söz konusu olursa, ne gibi ek tedbir alınması gerektiği konusu, milyonlarca başkentlinin yaşadığı Sincan, Etimesgut, Çankaya, Mamak merkez ilçelerinde yaşayan ve banliyö trenini kullanan Ankaralıları şimdiden kara kara düşündürüyor.

Banliyö trenlerinin seferlerine ara vermesiyle Sincan-Ankara arasındaki belediye otobüs güzergahındaki yol ve caddelerin yetersiz olduğu ilave otobüs midibüs ve minibüsler devreye sokulsa bile özellikle pik saatlerde uzun süreli beklemelerin kaçınılmaz olduğu da ileri sürülüyor.

TCDD Genel Müdürlüğü tarafından, Başkentray Projesi de dahil olmak üzere söz konusu güzergahta yapılacak demiryolu yapım ve yenileme çalışmaların üç ay içinde bitirileceği belirtilirken, kimi çevreler bu çalışmaların üç ay içinde bitirilmesinin mümkün olmadığını ve okulların açılacağı günlere sarkacağını ve bu durumun da ilave sıkıntılara yol açacağını iddia ediyorlar.

-"BİRAZ DAHA SABIR"-

TCDD Genel Müdürü Süleyman Kahraman, ANKA'ya konuyla ilgili olarak açıklamalarda bulunurken, "Demiryolları, 155 yıllık tarihinin en fazla hamle yaptığı dönemlerini yaşıyor. diyerek şu değerlendirmede bulundu:

"Yüksek Hızlı tren hatları yanında kent içi ulaşımı da önemsiyoruz. İzmir'de Egeray'ı hayata geçirdik. İstanbul'da Marmaray'ın yapımı sürüyor. Gaziantep'te Gaziray'ı yapıyoruz. Ankara'nın ise Başketray'a ihtiyacı var. Ankara planlanırken maalesef ulaşım sistemi uzun vadeli planlanmamış.

Şu anda mevcut raylı sitem Ankara'nın ihtiyacını karşılamaktan uzak. Bu sürdürülebilir bir durum değildi. Onun için Başketray'ın birinci etabının yapımına başladık. Yeni bir hat yaparak yüksek hızlı tren hattıyla banliyö hattını ayırmak zarureti var. Bununla birlikte, istasyonlarıyla, peronlarıyla, alt ve üst geçidiyle, ihatasıyla, turnikeleriyle, özetle her şeyiyle metroyu aratmayacak, bir raylı sitemi yapıyoruz.

-"BEKLEDİĞİNE DEĞECEK BİR PROJE GERÇEKLEŞTİRİYORUZ"-

Elbette inanımızın beklentisi var. Nüfus yoğunluğunun, Başkentteki yer değiştirme göstergelerinin farkındayız. Bir an önce bitirmeye karar verdik. İşin doğası gereği yapım belli bir zaman alacak. Ankaralı şundan emin olsun; beklediğine değecek bir proje gerçekleştiriyoruz. her beş dakikaya bir tren çalıştırılabilecek, mesafeyi kısaltan bu proje Ankara'nın ulaşımda kayıp yıllarını da telafi edecek. Bu Başkentin acil ihtiyacıydı. Daha fazla erteleyemezdik. Başladık yapıyoruz. Zamanında bitireceğiz."

-PROJE NELER GETİRİYOR?-

TCDD'nin yürüttüğü Başkentray Proje ile "Ankara-Sincan banliyö hattı"nın metro standardına kavuşacak Başkentin demiryolu ve karayolu trafiğini rahatlatmak amacıyla mevcut demiryolu hattında yapılacak çalışmalar sonucunda banliyö hattı metro standardına getirilirken Ankara Büyükşehir Belediyesince demiryolu alt ve üst geçitleriyle köprü inşa edilerek tüm hemzemin geçitler kaldırılacak.

TCDD ve Ankara Büyükşehir Belediyesi, Başkentin demiryolu ve karayolu trafiğini rahatlatmak amacıyla mevcut demiryolu hattında çalışmalara 1 Ağustos 2011 tarihinde başladı. Kayaş-Sincan banliyö hattında ise 1 Ağustos 2011 Pazartesi gününden itibaren banliyö taşımacılığına ara verildi.

-NELER YAPILACAK, NELER YAPILDI-

Ankaralılara metro konforunda hizmet vermek üzere daha önce temin edilen ve hizmete giren yeni banliyö setlerinin yanı sıra, Başkentray projesi kapsamında mevcut demiryolu hatları tamamen yenilenecek. Ankara-Sincan arasında 5 hatlı, Ankara-Kayaş 4 hatlı hale getirileceği kaydedildi. Böylece, banliyö hattı ile diğer yolcu ve yük trafiği bir birinden ayrılacak Söz konusu çalışmalar kapsamında TCDD tarafından Kayaş yönünde 13 adet, Sincan yönünde ise 2 adet karayolu alt geçit inşa edilecek.

-DEMİRYOLLARI GÜZERGAHINDAKİ ALT VE ÜST GEÇİTLER-

ANKA'nın edindiği bilgiye göre, mühendis, mimar ve şehir plancılarının karşı çıkışlarına ve açılan davalardan bazı iptal kararlarının mahkemelerden alınmasına karşın, Büyükşehir Belediyesi çalışmalar kapsamında Sincan yönünde 2, Kayaş yönünde ise 13 alt geçit inşa için çalışmalarına aksamalı bir şekilde başladı. Ancak çalışmalar kapsamında Atatürk Orman Çiftliği olarak bilinen Gazi İstasyonu üst geçit köprüsü'ne banliyö tren seferlerine ara verilmesinin üzerinden 45 gün geçmesine rağmen bir tek kazma dahi vurulamadı. TİGEM mevkii karayolu geçidi, Celal Bayar Bulvarı Hipodrom karayolu alt geçidi, Gazi Devlet Hastanesi yanı karayolu alt geçidi inşa edilecek ve inşaat nedeniyle bu güzergahlardaki yollar sık sık kapanacak. Ayrıca Anadolu Bulvarı'ndaki Marşandiz Köprüsü yıkılarak yeniden inşa edilmesi fikrinden de TCDD Genel Müdürlüğü ve Ankara Büyükşehir Belediye başkanları arasında varılan mutabakat gereği vazgeçildi.(ANKA)

Anahtar Kelime: 32
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan yorum yazıları veya haberlerin tüm hakları Feza Gazetecilik’e aittir. Kaynak gösterilse dahi hiçbiri özel izin alınmadan kullanılamaz. Bu haber veya yazılar sadece Zaman Gazetesi tarafından sağlanan RSS verileri kullanılarak alıntılanabilir.
Bu haberler de ilginizi çekebilir