TÜBİTAK, çevre dostu toplu taşıma araçları geliştiriyor

HABERLER GÜNDEM
19 Ocak 2009, Pazartesi  10:26

TÜBİTAK, toplu taşım araçlarında yakıt tasarrufu sağlayan, sera gazını azaltan ve gürültüsüz çalışan elektrik destekli ''hibrit araç'' geliştiriyor.

Otobüs olarak tasarlanan yeni hibrit araçlar, yıl sonunda sanayinin beğenisine sunulacak.

TÜBİTAK Marmara Araştırma Merkezi (MAM) Enerji Enstitüsü uzman araştırmacılarından Hamdi Uçarol, ''Ulaştırma Sektöründe Sera Gazı Azaltımı'' projesine ilişkin, AA muhabirine bilgi verdi.

Hibrit ve elektrikli araçların, konvansiyonel içten yanmalı motorlu araçlara alternatif olarak geliştirildiğini anlatan Uçarol, özellikle büyük şehirlerde trafik sıkışıklıklarında konvansiyonel içten yanmalı motorların çeşitli dezavantajlarının bulunduğunu vurguladı.

Elektrikli ve hibrit araçların elektrik motoru ve bataryaları sayesinde trafikte bekleme anlarında enerji harcamadığını, frenleme sırasında ve yokuş aşağı yollarda da enerji depoladığını kaydeden Uçarol, böylece araçların enerji veriminin arttığını söyledi.

TÜBİTAK MAM Enerji Enstitüsü bünyesinde elektrikli ve hibrit araçların elektrik motoru, batarya, hibrit araç kontrol ünitesi, yakıt pili gibi alt sistemlerini yerli imkanlarla üretmek için çalışmaların sürdürüldüğünü bildiren Uçarol, prototiplerini oluşturdukları çeşitli sistemlerin de ticarileşme aşamasında olduğunu dile getirdi.

-SERA GAZI AZALTILACAK-

Hamdi Uçarol, hibrit araçlar konusunda 2 yıl önce TÜBİTAK desteğiyle İstanbul Teknik Üniversitesi ile ortak başlattıkları ''Ulaştırma Sektöründe Sera Gazı Azaltımı'' projesinde, şehir içi emisyon haritasının çıkarıldığını ve hibrit elektrikli otobüs yapılmaya başlandığını bildirdi.

Projede hibrit hale dönüştürülen araçlarla büyük oranda enerji tasarrufunun sağlanacağını, normal araçlara göre sera gazı emisyonunun azalacağını ve çevre gürültüsünün önleneceğini vurgulayan Uçarol, şunları kaydetti:

''Şehir içinde toplu taşımacılıkta, otobüsler, minibüsler, midibüsler büyük şehirlerin en önemli problemleri arasında bulunuyor.

Projenin aşamaları arasında, araç konfigürasyonu, aracın içerisindeki alt sistemlerin entegrasyonu ve hibrit otobüsün şehir içindeki testleri bulunuyor. Bunun için otobüsün elektrik motoru, batarya ve kontrol ünitesi araca entegre ediliyor. Ortaya çıkacak hibrit otobüsteki testler sonucunda, otobüsün başlangıçtaki hali ile karşılaştırması yapılarak yakıt tüketiminde ve egsoz gazı salınımındaki iyileştirmenin miktarı ortaya çıkacak ve bunun şehir taşımacılığındaki toplam etkisi modellenmiş olacak.''

Hibrit ve elektrikli araçların özellikle şehir içi kullanımlarda, binek araçlar, toplu taşıma araçları, hafif ticari araçlar ve ağır vasıtalarda kullanım alanları olduğunu dile getiren Uçarol, bu araçların dünya genelinde milyon adet mertebesinin üzerine çıktığını belirtti.

Toplu taşımada ve ağır vasıta araçları olarak, bu araçların, ABD, Japonya ve Avrupa'da kısıtlı filo kullanımları olduğuna işaret eden Uçarol, ''Türkiye'de bu uygulamaların başlatılması, yurt dışına paralellik gösteriyor. Türkiye, araştırmalarını sürdürürse treni yakalamış olacak'' dedi.

Hamdi Uçarol, projenin yılın sonunda tamamlanacağını, geliştirilecek ilk ticari ürünün sanayi kuruluşlarının beğenisine sunulacağını kaydetti.

YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan yorum yazıları veya haberlerin tüm hakları Feza Gazetecilik’e aittir. Kaynak gösterilse dahi hiçbiri özel izin alınmadan kullanılamaz. Bu haber veya yazılar sadece Zaman Gazetesi tarafından sağlanan RSS verileri kullanılarak alıntılanabilir.
Bu haberler de ilginizi çekebilir