İstanbul ve Ankara'daki metro inşaatlarını bakanlık devraldı

HABERLER ŞEHİR
17 Aralık 2010, Cuma

Ulaştırma Bakanlığı, Ankara ve İstanbul'da halen yapımı süren ve ihale aşamasındaki bazı metro hatlarını devraldı. İlgili karar Resmi Gazete'de yayımlandı. Ulaştırma Bakanlığı Ankara Metrosu için 1,5 milyar dolar, İstanbul'daki İkitelli Metrosu için de 700 milyon dolar harcayacak. İzmir'in konuyla ilgili başvuru için geç kaldığı öğrenildi.

Ulaştırma Bakanlığı, Ankara Metrosu ve İkitelli Metrosu'nun inşaat işini tamamlamak üzere resmen üzerine aldı. Konuyla ilgili Bakanlar Kurulu Kararı Resmi Gazete'de de yayımlandı. Buna göre, toplam 96 km'lik metro inşaatlarını Ulaştırma Bakanlığı yapacak. Bakanlık ayrıca İstanbul'da ihale aşamasına gelen 34 kilometrelik yeni metroların yanında, Ankara'daki Kızılay-Çayyolu-2 İstasyonu, Batıkent-Sincan (OSB İstasyonu) arası metro hattı ile Tandoğan (TCDD Ankara Garı)-Keçiören (Gazino İstasyonu) arası 41 kilometrelik metro hattı projelerinin yapımını da üstlendi. Ulaştırma Bakanlığı, İstanbul'da 2006 yılından bu yana yapımı devam eden 5,8 kilometrelik Otogar-Bağcılar ve 15,9 kilometrelik Bağcılar-Olimpiyat Köyü raylı sistemlerini de tamamlayacak. Ayrıca İstanbul'da ihalesi yapılacak olan 9 kilometrelik Bakırköy (İDO)-İncirli-Kirazlı ve 25 kilometrelik Bakırköy-Beylikdüzü metrolarını da üzerine aldı. Böylece Ankara ve İstanbul'da inşaatı devam eden 62,7 kilometre metro hattı ile birlikte ihalesi yapılacak 34 kilometre raylı sistem bakanlık eliyle vatandaşın kullanımına sunulacak.

Büyükşehir belediyelerinde maddi imkansızlıklar nedeniyle tamamlanamayan raylı sistem hatlarının Ulaştırma Bakanlığı'na devrini onaylayan "Şehir İçi Raylı Ulaşım Sistemleri, Metrolar ve Bunlarla İlgili Tesislerin Ulaştırma Bakanlığı'nca Devralınması ve Tamamlanmasını Müteakip Devri ile İlgili Şartların Belirlenmesine İlişkin Karar"ın yürürlüğe konulmasına yönelik Bakanlar Kurulu kararı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Devir alma işlemi, belediyeler ile bakanlık arasında düzenlenecek protokollerle gerçekleştirilecek. Her bir projenin devri için ayrı ayrı protokol düzenlenecek. Belediyeler, bu çerçevede bakanlığa devrettikleri projeler dolayısıyla devir tarihine kadar yapılmış bulunan iş ve işlemler ile harcamalarını Bakanlıktan talep edemeyecek. Bakanlıkça yerine getirilecek iş ve işlemler açısından zorunluluk doğması halinde, belediyelere ait atık su, temiz su, doğalgaz tesisleri gibi kentsel altyapı tesisleri ile diğer kamu kurum ve kuruluşlarına ait telekomünikasyon, elektrik, doğal gaz ve petrol boru hatları gibi altyapı tesislerinin yer değiştirmesinde Ulaştırma Bakanlığı yetkili olacak. Devir konusunda İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin başvurusunu zamanında yapamadığı öğrenildi. İlgili yasal düzenleme geçtiğimiz Ağustos ayında tamamlanmasına rağmen İzmir Büyükşehir Belediyesi başvuru yazısını aralık ayının başında bakanlığına gönderince, talep 2011 yatırım yılı programına alınamadı. İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin başvurusuyla ilgili bakanlık yetkilileri şu bilgiyi verdi: "Ankara ve İstanbul başvurularını erken yaptığı için bu illerdeki projeler 2011 Yatırım Programı'na alındı. Bu konuyla ilgili Bakanlar Kurulu kararı, bu başvurular dikkate alınarak çıkarıldı. İzmir'in başvurusu bize aralık ayının ilk haftasında ulaştı. İzmir diğer şehirlerle aynı zamanda bize müracaat etseydi onlar da bu kapsama alınacaklardı. Başvuruyu değerlendireceğiz. İzmir de diğer şehirler gibi sağlanan imkanlardan yararlandırılacak." diyekonuştu.

Rakamlarla devredilen metro projeleri

ANKARA: KIZILAY - ÇAYYOLU-2 Hat, toplam 16.5 km'den oluşuyor. 8.6 km'lik hat ve 6 metro istasyonu olmak üzere 20 Mayıs 2009 tarihinde tamamlanarak kesin kabulü yapıldı. Geri kalan 7.9 km.lik hat ve 5 adet metro istasyonunda fiziki gerçekleşme yüzde 80 oranında. Hattın 11 istasyonu bulunuyor.

BATIKENT-SİNCAN/TÖREKENT Ankara Metrosu 3. Aşama Projesi, daha önce yapılan Kızılay'dan Batıkent'e kadar gelen Metro 1 Hattı'önın devamı niteliğinde olup, bu hattın sonundaki Organize Sanayi Bölgesi'ne kadar 15,3 km olarak yapılmakta. Hatta 11 istasyon bulunuyor.

TANDOĞAN-KEÇİÖREN 2003'te başlandı. 9,2 km uzunluğundaki hatta 9 istasyon var.

İSTANBUL: OTOGAR-BAĞCILAR, İKİTELLİ METRO HATTI 21,3 km'lik raylı sistem iki etaptan oluşuyor. Hattın ilk etabı 5,5 km uzunluğunda. Kirazlı-1 İstasyonu'ndan başlayan 15,8 kilometrelik ikinci etap ise metro sistemi olarak yapılıyor.

Bakırköy İDO Sahili-Bağcılar (Kirazlı) Metro hattı: 9 km uzunluğunda ve 8 istasyon bulunan hat saatte 70 bin kişi taşıma kapasiteli.

Bakırköy- Beylikdüzü Metro hattı: 25 km uzunluğunda ve 18 istasyon bulunan hatta saatte 45 bin kişi taşınması hedefleniyor.

YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan yorum yazıları veya haberlerin tüm hakları Feza Gazetecilik’e aittir. Kaynak gösterilse dahi hiçbiri özel izin alınmadan kullanılamaz. Bu haber veya yazılar sadece Zaman Gazetesi tarafından sağlanan RSS verileri kullanılarak alıntılanabilir.